Nieuw digitaal systeem voor dienstencheques

Nieuw digitaal systeem voor dienstencheques vanaf 1 juni 2025 via mijn burgerprofiel

De Vlaamse Regering heeft definitief beslist dat het dienstenchequesysteem vanaf 1 juni 2025 volledig gedigitaliseerd wordt. Samen met de goedkeuring van de nieuwe regelgeving, werd ook de nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. De uitgiftemaatschappij zal nauw moeten samenwerken met Mijn Burgerprofiel en het digitaliseringsverhaal mee in goede banen leiden.

Op 1 juni 2025 zal het dienstenchequesysteem volledig digitaal zijn. Er is een overgangsperiode voorzien, zodat alle gebruikers, ondernemingen en huishoudhulpen tijdig op de hoogte zijn van de veranderingen. Tot juni 2025 verandert er niets voor alle gebruikers, huishoudhulpen en erkende dienstencheque-ondernemingen. Een belangrijke taak van de uitgiftemaatschappij zal zijn om mee alternatieven uit te werken voor de digitaal minder vaardige gebruikers.

Alternatieven voor digitaal minder vaardige gebruikers

Vanaf juni 2025 verdwijnen de papieren dienstencheques. Zij worden volledig vervangen door digitale dienstencheques. Voor gebruikers die met papieren dienstencheques werken en minder digitaal vaardig zijn, wordt er alternatieve ondersteuning uitgewerkt om de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van het dienstenchequesysteem te blijven garanderen. Deze alternatieven zijn in ontwikkeling, papieren gebruikers worden hier tijdig over geïnformeerd.

Automatische terugbetaling van vervallen dienstencheques en gewijzigde subsidiëring

De digitalisering van het dienstenchequesysteem zorgt ook voor een aantal andere optimalisaties. Vanaf juni 2025 zullen vervallen dienstencheques bijvoorbeeld automatisch terugbetaald worden. Op die manier leiden gebruikers dus geen financieel verlies meer als zij hun dienstencheques even uit het oog verloren zijn. Dit is in het huidige systeem niet mogelijk.

Ook de subsidiëring per dienstencheque zal veranderen. Momenteel wordt de subsidie door de Vlaamse overheid bepaald door het moment waarop een gebruiker de cheque aankoopt. Het loon van de huishoudhulp wordt bepaald door het moment waarop de cheque gebruikt wordt. Door de vele indexeringen van de laatste jaren, heeft dit een nadelig financieel effect voor dienstencheque-ondernemingen. Met een volledig digitaal systeem, kan de overheid de subsidie afstemmen op de prestatiedatum.

Communicatie naar gebruikers en bedrijven

In de komende periode zullen dienstenchequegebruikers, -bedrijven en huishoudhulpen geïnformeerd worden over deze veranderingen en wat deze concreet voor hen inhouden. De belangrijkste boodschap is dat er tot 1 juni 2025 niets wijzigt. In de loop van 2024 ontvangen zij meer informatie.

Nieuwe overheidsopdracht vanaf 2025, in nauwe samenwerking met Digitaal Vlaanderen

Samen met de definitieve goedkeuring van de nieuwe regelgeving, werd ook de nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. De Vlaamse regering heeft de overheidsopdracht toegekend aan NV Pluxee Belgium.

De uitgiftemaatschappij zal voor verschillende aspecten nauw moeten samenwerken met Digitaal Vlaanderen. De belangrijkste wijziging is de ontsluiting van het dienstenchequesysteem voor gebruikers via Mijn Burgerprofiel. Alle functionaliteiten voor de burger zullen enkel nog toegankelijk zijn via Mijn Burgerprofiel.

 

Uw poetsdienst aan huis! 

Openingsuren: MA-VR

Op afspraak of telefonisch bereikbaar

Poetshulp met dienstencheques zonder bijkomende of administratieve kosten.

Geniet van een fiscaal voordeel van 20% met het gebruik van dienstencheques

0498 67 24 40

mobiel nummer

 

03 345 34 10

Vaste lijn

 

info@depoetsdienst.be

Dorpsstraat 38, 2960 Brecht